医科学専攻

Functional Brain Imaging応用脳科学研究

  • 脳加齢制御(Control for Brain Aging)
  • 認知機能訓練(Cognitive Training)
  • 脳同調(Brain Synchronization)
  • 脳科学と教育(Brain Science Oriented Education System)
  • 機能的MRI(Functional MRI)
  • 近赤外分光法(Near Infra-red Spectroscopy)

STAFF

Professor

  • Kawashima, RyutaProfessor. 川島 隆太 教授 (兼任)

Other Faculty / Staff

  • Ryoke, Rie
    Assistant Prof. 領家 理恵 助教

CONTACT

TEL:+81-22-717-7988
E-MAIL:fbi*grp.tohoku.ac.jp
(「*」を「@」に変換してください)

OUTLINE

The Department of Functional Brain Imaging is made-up of researchers from a variety of backgrounds including medicine, science, life sciences, engineering, pharmacy, linguistics, pedagogy, and the arts. We work on a wide range of brain science studies, from basic brain research in small animals to functional brain imaging for social technology studies, where we can apply these findings to the field of education and welfare.
Mainly, we focus on functional brain imaging and social technology. In functional brain imaging research, our interest is the “human mind” where we elucidate the neural underpinnings of cognitive functions, such as perception, memory, motor, linguistic and emotional processes, to reveal the mechanism of the mind that survives the complicated physical and social environment around us. In social technology research, we approach education and social welfare from the viewpoint of brain science to improve and maintain brain functions of not only the elderly, but to better foster the healthy development in children.

脳機能イメージング及び実験心理学的手法を核としながら、心を豊かに穏やかに加齢するための方法論的研究を、脳を直接研究対象とした脳科学研究、認知機能向上法開発のための認知心理学研究、認知症予防、メンタルヘルスを対象とした医学的研究、こころや死生観までを対象とした哲学・心理学研究・倫理学研究などを融合して推進します。
生活介入研究では、最新の脳機能イメージング技術や、認知神経科学、心理学、疫学などの知識を架橋融合した応用脳科学研究を展開し、健康な小児や成人、健全な社会生活を送っている高齢者の脳機能を維持・向上する、精神的な健康感を向上するための手法を開発します。認知神経科学の観点から、大脳の前頭前野の作動記憶や実行機能と呼ばれている機能に注目をしており、それらの機能を向上させる方法を提案します。
児童・生徒を対象とした心の発達研究では、学習意欲に影響する要因を特定し、適切な介入プログラムやエビデンスに基づいた教育政策を提案するために、仙台市教育局と連携して心理学・脳科学・社会学・教育学等の手法を活用した多角的な研究を展開しています。

  • Laboratory members
    研究室近影

  • Cognitive Training
    認知機能トレーニング

  • Start-up Venture Company
    大学発ベンチャー創生

ARTICLE

Takeuchi et al., Sex-dependent effects of the APOE 4 allele on behavioral traits and white matter structures in young adults. Cerebral Cortex, 2021 Jan 1;31(1):672-680.
URL:https://academic.oup.com/cercor/article/31/1/672/5909022

Hashimoto et al., Intrinsic hippocampal functional connectivity underlying rigid memory in children and adolescents with autism spectrum disorder: A case control study. Autism, 2021.
URL:https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/13623613211004058

Miura et al., Taking another’s perspective promotes right parieto-frontal activity that reflects open-minded thought. Social Neuroscience 15:3, 282-295, 2020
URL:https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/17470919.2019.1710249

Burin et al., Virtual training leads to physical, cognitive and neural benefits in healthy adults. Neuroimage. 2020 Aug 20:117297.
URL:https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1053811920307837

Nozawa et al., Prior physical synchrony enhances rapport and inter-brain synchronization during subsequent educational communication. Scientific Reports, 9:12747 (2019).
URL:https://www.nature.com/articles/s41598-019-49257-z

一覧へ戻る
ページトップへ戻る